- Арх. Диков, кога ще са готови типовите проекти за саниране на панелните блокове?
- Типовите проекти ще са готови до края на април. Определили сме различни цветове и техните нюанси за даден район на София. Ще има общински контрол върху цветовете, но без точни указания. Ние ще спазваме немския опит в тази област.
- Как хората ще намират проектите? Имаше идея по номера на блока в интернет на карта да откриват проекта. Така ли ще е?
- Да. По номера на блока в интернет сайт софиянци ще намират типовата секция, по която е построена панелката.
- Санирането на жилища върви бавно. Защо?
- Причините са две. Първо – хората нямат пари. Това е много сериозна причина. Мисля, че трябва да има и по-голям процент финансиране от страна на ЕС от сегашните около 50 на сто. Втората причина да върви бавно санирането е, че 99% от жилищата са частни и трябва съгласието на собствениците. Все още няма добра организация. Затова в Столична община се хванахме да правим типови проекти, за да спестим на хората много ходене по мъките и пари. Тук дебело подчертавам, че ние до края на април ще направим типови проекти само за панелките. Следващите стъпки са да направим такива и за т.нар. Сгради, изградени по едроплощен кофраж (ЕПК). Това са голяма част от високите блокове в София. Стремим се поне за масовото строителство да дадем безплатно проекти на хората.
- Кога ще са готови типовите проекти за блоковете от ЕПК?
- Мисля, че ще се справим до края на годината и за следващия програмен период от 2014 г. ще бъдем готови.
- Докъде стигна проектът за третия лъч на метрото?
- От бул. „Ботевградско шосе”, през бул. „Владимир Вазов”, Театър „Зад канала”, Орлов мост, Попа, бул. „България”, кв. „Красно село” до „Овча купел”. Дори се подготвяме да започнем неговото строителство тази година от източния участък по бул. „Вл. Вазов”. В момента се разработват три варианта за отклонение от Орлов мост през „Слатина”, „Редута”, покрай зала „Арена Армеец” и се стигне до бул. „Цариградско шосе” при Интер експо център. Идеята е в метрото да се качат и част от пътниците, които чакат автобуси на „Цариградско шосе” в участъка от „Г.М. Димитров” до Интер експо център. Ще се избере вариантът, който е от една страна, технически осъществим, и от друга – да може да се ползва от възможно най-много пътници.
- Ще има ли „Дружба 2” пешеходна връзка с метрото при Интер експо център?
- Правят се проектите. Оказа се, че собствеността, през която минаваме, е частна – едната е на комплекс „Цариградски”, а другата - на „Петрол”. Първите ще дарят един триъгълен участък от терена. С „Петрол” също водим разговори и мисля, че ще се разберем. Нямаме възможности сега нито да изкупуваме, нито да отчуждаваме. Идеята ми е да има стълби и кула с два асансьора, с които да се стига на нивото на „Цариградско шосе” и оттам по алея да се стигне до Интер експо център. Ако има хора, които да пазят, а не да съсипят за месец асансьорите, ще бъде чудесно. Намерили сме даже откъде ще дойдат парите, които може да са под първоначално очакваните 350-370 000 лв.
- Ясни ли са останалите проекти, с които ще кандидатствате във фонд „Джесика”?
- В общи линии са ясни, но не искам предварително да ги съобщавам. Ще има една серия от мои доклади, с които трябва да подготвим нещата за „Джесика”. Голямото ми желание е с пари от фонда да направим два проекта. Единият е да изградим геотермална централа. Дали тя ще е до сградата на Министерския съвет или на друго място, още не е ясно. Вторият проект е най-накрая да се изгради един подземен паркинг в центъра на София. Инвестицията ще е много сериозна и трябва да има възвръщаемост.
- Подземният паркинг къде ще бъде? Пред парламента или под площад „Македония”?
- Водим разговори за няколко места, да видим къде ще стане. Имаме проблем с процедурата. Стартирахме я за „Македония”, минаха едни хора и излъгаха живеещите в района, че ще им паднат сградите и те протестират.
- Подписахте ли договора по „Джесика” за ремонта на Женския пазар между ул. „Св. Кирил и Методий” и „Екзарх Йосиф”?
- В момента върви търгът за избор на строител, обявен от „Пазари „Възраждане”. Разчитам, че до края на месеца или в началото на следващия ще има избран изпълнител и до края на май ще започне ремонтът на Женския пазар.
- Ремонтът на следващия етап до бул. „Т. Александров” кога ще започне?
- Той ще стане в по-далечно бъдеще, защото е по-скъп, ще има подземен паркинг, с тежка реконструкция на инфраструктурата. Освен това следващият етап не е толкова належащ. Там няма тази лоша среда, срещу която протестират голяма част от живеещите в района на Женския пазар.
- Тече ремонт на част от бул. „Витоша”. Кога ще започне обновяването на следващия етап от ул. „Солунска” до „Алабин”?
- През май-юни в този участък ще правим канала. През лятото няма да пречим на хората да се разхождат по булеварда. Затова до края на годината бул. „Витоша” до ул. „Алабин” трябва да е готов. После оттам до пл. „Св. Неделя” ще се прави заедно с конкурса за облика на площада, който сме обявили. Материалите по него трябва да се представят на 7 май. Архитекти трябва да предложат как да се изложат разкопките и какъв да е дизайнът на площада. Това е изключително важно място в София и аз разчитам на добри идеи.
- В журито на конкурса кои известни имена влизат?
- Журито не е определено. След предаването на материалите ще го изберем, за да не се знае предварително. Освен това членовете на журито трябва да подпишат декларация, че не са в конфликт на интереси с участниците, за да е сигурно, че са безпристрастни. Имаме вече предложения от професионалните гилдии, със сигурност ще има и общински съветници. Моето намерение е чиновниците да са по-малко, а да са повече експертите и публичните личности, които имат отговорност към гражданите на София.
- Кога ще е ясно какво ще се случи с паметника пред НДК?
- Още няма яснота. Умишлено спрях нещата покрай изборите, за да няма политическо говорене и след вота ще стартирам работата. Такива проблеми като този са най-сладката политическа дъвка.
- Ще ремонтирате ли парка пред НДК?
- Подготвяме старт на тръжна процедура, която ще отнеме около 2 месеца. Почти съм сигурен, че до края на септември ще почнем ремонта.
- Колко ще струва ремонтът?
- Цената ще е ясна, след като мине търгът. Разчетите на „Софинвест” показват малко под 14 млн. лв. За мен тези сметки са много завишени. Мисля, че търгът ще свали цената между 10 и 12 млн. лв. Разбира се, това ще го определят фирмите, които участват в търга.
- Ще опитате ли повторно да отдадете Западния парк на концесия?
- Да. До месец ще излезем с решение и условията ще останат почти същите. През лятото ще бъде обявена втората процедура за отдаването му на концесия. Тя вече няма нищо общо с изборите. Този път имаше само един кандидат, който не беше одобрен.
- Определили ли сте временни съоръжения за лепене на предизборни плакати, каквато идея имахте вие?
- Няма да има. Причината не е липсата на пари. Просто вече няма такъв ентусиазъм за лепене на агитационни материали. Изборите стават все по-скромни по отношение на визуализацията. Партиите наблягат повече на електронните медии, а не на печатните. Спокоен съм. Няма да има такова замърсяване на града, каквото имаше преди 10-12 г., когато от всяка стена те гледаше някой политик.
- Ще премахнете ли гаражните клетки най-накрая?
- Единственото, което можем да направим, е да ги махаме. Приключихме идентификацията. Знаем кои са собствениците на почти всички и клетките са регистрирани. От лятото ще почнем процедурата по премахване. Официално са около 7000, по моя преценка са 9000. В „Младост”, „Люлин”, „Надежда”, „Красно село”, „Овча купел” има най-много.
- Кога София ще има ново гробище?
- Надявам се, че до година - година и половина София ще има не едно, а две нови гробища. Внесох един доклад за гробището в западната част на общината след Околовръстното от „Люлин” нататък и предложение за промяна на Общия устройствен план за източното гробище при Казичене. Него заради възражението на жителите на селото го местим на държавен терен. Западното ще е към 600 дка, а това край Казичене – към 300 дка. Само за ориентация ще ви кажа, че Централните софийски гробища са разположени на терен от 780 дка. Освен това ние в момента правим планове за т.нар. селски гробища, които дълги години не бяха официално гробища, а там се правеха погребения. Голяма част от тях нямат регламентация, граници, огради. Лично моето мнение е, че трябва те да си получат техния статут и планове и да имат възможности да се разширяват. Трябва хората да погребват роднините си на най-близкото място и да ги почитат на Задушница.
Визитка
Арх. Петър Диков е роден на 19 септември 1953 г.
Завършва ВИАС през 1978 г.
Оттогава работи като архитект, бил е управител на „ПроАрх” ЕООД в периода 2001-2003 г., след това до 2006 г. е бил изпълнителен директор на Националния център за териториално развитие
От 2006 г. е главен архитект на София и член на борда на „Метрополитен” ЕАД - София
Женен с две деца
Красимира Янева, Монитор
Няма коментари:
Публикуване на коментар