Нелоялните практики на фирмите са различни. Първенец по нелоялни практики се оказа "А1". Нарушенията са различни по вид. Фирмата е дала невярна и подвеждаща информация относно цената на предлаганите стоки, чрез запис на интернет сайта им – а всъщност или не са налични или се продават на друга цена. Друго нарушение е, че са дали подвеждаща информация относно оферта–обявява се една оферта, а на място/офис ‐ тя се оказва друга.
Освен това компанията е поискала събиране на задължение по договор, който не е сключен и не са предоставяни услуги. Жалбоподател не е подписал договор с „Мобилтел“ ЕАД, но операторът го третира като свой клиент, в резултат на което му е начислено задължение в размер на 1666 лева, което се изисква да бъде платено.
"Кауфланд" е предоставял невярна,следователно подвеждаща инфо относно обявен на етикета по‐висок процент на намаление на стоки, а при формираната цена – тя е по‐висока – не е спазен обявеният процент.
"Теленор" пък не дава коректна информация, че предлаганите от него за продажба мобилни апарати „Iphone“ са кодирани/заключени и могат да бъдат използвани само със SIM карта на Теленор в мрежата на Теленор.
"Олинеза" е обвинена, че е обявила своя лютеница като нискомаслена, а при теста се е оказало, че не е така. При "Петрол" е установена невярна следователно подвеждаща информация на електронно табло, видимо за водачите за предлаганите цени. Реалната цена на колонките за съответния петролен продукт е по‐висока.
"Билла" стига и по-далече. Тя дава подвеждаща информация – покана за покупка на уиски на промоционална цена в рекламна брошура, но за промоционален период не са осигурени количества, няма информация, че артикулите са изчерпани.
Нещо повече‐ продължава рекламиране и продажба на сходен продукт, но с различна чаша и на по‐висока цена.
При друга промоция, е поставен етикет на стока с по-ниска цена, а на каса се заплаща по‐висока. Твърди се от търговеца, че промоцията е за следващ период, но погрешка е сложен етикета по‐рано.
"Техномаркет" е хванат да дава лъжлива информация относно техни продукти. В брошурата, разпространена по пощенски кутии и в магазина – TV на цена 999лв., а при покупка в магазина цената е 1199 лв.
Съвети към потребителите
От "Активни потребители" дават няколко съвета, които биха помогнали на хората, когато си имат работа с нелоялни търговци:
-Четете внимателно етикетите и описанието на характеристиките на желания продукт, а за всяко съмнение относно действителните качества на този продукт информирайте контролните органи или организация за защита на потребителите;
-Ако установите, че търговецът е премълчал и не ви е съобщил своевременно съществена информация относно закупения продукт, обърнете се към контролните органи или организация за защита на потребителите;
-Изисквайте допълнително информация, ако след внимателно запознаване с етикети, предложения, договори, условия за сключване на потребителски договор сте установили, че търговецът ги поднася неясно/двусмислено/неразбираемо;
-Ако има разминаване между цената, с която се рекламира даден продукт/услуга и цената, която ви искат на каса – не се колебайте и поискайте обяснение от търговеца. Ако не сте удовлетворени от обяснението – не купувайте и информирайте контролните органи или организация за защита на потребителите;
-Ако получите предложение за нова игра, нова услуга, ваучер и др., четете внимателно условията, особено тези, които са с по-дребен шрифт – там обикновено има подводни камъни!
-Отнасяйте се внимателно и не приемайте безпрекословно прекомерните здравни претенции на предлагани по различни канали (медии, електронни сайтове, етикети, рекламни материали и др.) продукти(напр.хранителни добавки). Често това е подвеждаща търговска практика.
-Винаги проверявайте чрез различни канали (електронни сайтове, мнения на потребители, класации, регистри и др.) информацията относно категорията на желано от вас място за настаняване или заведение за хранене, за да предотвратите неприятни изненади при посещение на място.
METRO съвсем скоро публикува промоция за 2 air frier-a на цената на един. 3 ходения до МЕТРО 1 (София) и едно до МЕТРО 2 - резулата един и същи - етикети има, стока - не. Първия път беше късно и на въпроса "защо няма" отговора беше "изваждаме стока рано и по това време е свършила". Следващия ден по-рано - резулата същия и тогава на въпроса "кога да фойда, че да има", отговор не получих.
ОтговорИзтриванеНа всички е ясно, че промоцията или е била, за да те накара да постеш магазините и да си напазаруваш други неща, за които не си дошъл или някой "близък" до хората разпореждащи се е добрал до добра сделка, с която да си напълни магазина.
А някой има ли представа, защо A1 не се притеснява за отлива си от клиенти които не могат да имат същия телефонен номер и e-SIM карта на Apple Watch-а си?
ОтговорИзтриванеМного пъти съм питал и customer service-a им, и по разни събития съм питал представители на A1, email-ове съм писал и резултат НУЛЕВ.
Скъпо ли е да се поддържа това или просто са пълни непукисти?
Тъкмо по-заможните им клиенти, които могат да си позволят 1719 лв за Apple Watch Ultra 2, не биха се замисилили да ги сменят и да отидат при Yettel, които са единствените за момента в България, предоставящи тази услуга. Именно по-заможните обръщат внимание на здравето си и е по-лесно да тичаш без телефонен апарат в джоба, но да не изпускаш телефонно обаждане.