Да видим, кой кара метрото?

Всички сме гледали филмите от бъдещето, в които транспортните средства са напълно автоматизирани и компютри управляват движението им.
Е тези футуристични возила са на път да станат факт в наши дни като началото вече е поставено с няколко метролинии в света, пише 3e-news.net.

В момента освен в някои градове на Западна Европа подобни безпилотни влакчета нямаше в страните от централната и източната част от Стария континент. Въпреки дългите години на строителство и високата цена в крайна сметка Унгария може вече да се похвали освен, че е първата страна в континентална Европа с метро, но и вече има безпилотни влакчета.

Мотрисите бяха доставени от френската компания Alstom за линия номер 4 на метрото в града и работят успешно вече месец. На тържественото откриване бяха пуснати в експлоатация 15 нови мотриси бяха пуснати, в присъствието на министър-председателя на Унгария Виктор Орбан и кмета на Будапеща, Истван Тарлос (István Tarlós).

Новата линия е дълга 7,4 км и свързва два от основните железопътни възела в града – метростанцията Kelenföld Intermodal в Буда и Eastern Railway Station в Пеща, а френската компания Alstom е производителят на модерните влакчета. Френските мотриси са част от 37-те влакови композиции, които бяха поръчани от унгарското правителство за оборудването на линии номер 2 и номер 4. По линия номер 2 се движат и старите съветски мотриси, които са идентични с използваните в момента в София. Част от тях вече са силно амортизирани и ще бъдат предадени на скрап, обясниха от местната управа. Българските влакчета обаче дълги години престояваха в склад и не са извършили оргомния пробег на унгарските си събратя.

Самата метросистема в Будапеща съществува от 118 г. и първата линия е направена по времето на австро-унгарската империя. Самата линия е била електрифицирана, но дълги години е останала единствената действаща. На практика почти до 70-те години на 20 век в Унгария е имало единствено намерения да се строят допълнителни линии, но унгарската икономика не е можела да задоволи нуждите на Съветския съюз тогава, за да стигне достигнат средства и ресурси за метрото в Будапеща.

В безпилотните влакчета все пак ще има супервайзър поне през първата година от експлоатацията им, обясниха пред 3eNews специалистите от Alstom. Идеята е да се даде възможност на пътниците да свикнат с новата система. След изтичането на периода и ако няма проблеми с експлоатацията кабинката на супервайзъра ще бъде премахната и хората ще могат „да карат влака“.

Проектът за тази 4-та линия бе доста спорен и обсъждан от унгарското правителство. Няколко неправителствени и екологични организации продължават да твърдят, че отпуснатите 1,5 млрд. евро за строителството са били прекалено висока сума за такъв проект.
Според правителството метрото е ефикасен и удобен начин да се реши въпросът с придвижването на 1,8 млн. пътници дневно.

По новата линия 4 мотрисите имат капацитет от 810 пътници. От Alstom са направили дизайна така, че спокойно може човек да се разходжда във всичките вагони, защото те не са отделени както при други метровлакове. Така в случай на инцидент в някоя част на влака пътниците могат мигновено да се преместят на безопасно разстояние. Конструктурите дори са разработили и аварийна стълба за слизане, в случай на голяма авария. Системите за безопасност също са на най-високо ниво и има камери във вагоните.

Мотрисите имат четири разширени външни плъзгащи се врати (1,3 м.) от всяка страна, което позволява на пътниците да влизат и излизат от метрото по- бързо. Самото влакче също така се движи доста по-плавно, което се дължи и на компютърно управляемата система.
Влаковите композиции могат да развиват скорост до 70 km/h. Модерното осветление и светъл интериор, в комбинация с меките тонове на подовата настилка, създават отпускаща атмосфера и предлагат просторно пространство при пътуването. Комфортът и сигурността на пътниците са допълнително засилени чрез вградената климатична инсталация и съвременната информационна система. Самите тунели също така са осветени и е осигурен GSM сигнал за пътниците, независимо, че съоръжението минава под Дунава.

Всички ние сме много горди да работим за осъществяването на автоматизирано метро в Будапеща – първото от този вид в Централна Източна Европа. Това показва нашата експертиза за създаването на метро от всякакъв тип и с всякакъв вид конфигурация, в зависимост от изискванията на клиента. Гражданите на Будапеща използват метро в продължение на повече от век и затова този проект за нас беше интересно и сериозно предизвикателство – да създадем съвременно метро, което отговаря на техните нужди,” каза Андреас Нитър, Старши вицепрезидент на „Алстом” Европа. Новото метро в Будапеща е проектирано във Франция. Неговата задвижваща система е произведена в Унгария. Производител на купетата и фактическия монтаж беше осъществен в полския град Катовице.

Припомняме, че те първа предстои в София да бъде избран изпълнител на доставката за метровлакове за третия метродиаметър. До момента по двете линии на столичния метрополитен се използват влакчета, произведен от руската ОАО "Мытищинский машиностроительный завод" – Метровагонмаш. От Alstom също ще се включат в търга за избор на изпълнител.

Идеята на третия метродиаметър в София е да се направи метро от типа „лека железница“, което да се движи над земята, а само в централната градска част да бъде подземно. Заради инцидентите с паднали хора на линията от Столична община дори обмислят идеята да се монтират предпазни врати на метростанциите. От Alstom потвърдиха пред 3eNews, че са работили върху подобни проекти и няма да е проблем да изпълнят подобно задание, ако бъдат избрани за изпълнители на отсечката. Компанията има и опит в модернизацията на инфраструктурата по метротунелите като вече е изпълнила успешно няколко проекта за компютъризирано управление на мрежата за движение на метровлаковете.

По данни на дружеството в момента всяка четвърта метросистема в света е произведена от Alstom. Общо 4 000 мотриси превозват няколко милиона пътници всеки ден, в 45 града като Барселона, Варшава, Сингапур, Шанхай, Нанджинг, Буенос Айрес, Сантяго де Чили или Санто Доминго.

Няма коментари:

Публикуване на коментар