Спецификата на столичното метро

Инж. Станилов, може ли най-напред да представите работите, включени в обособена метротрасето на позиция 1, които предстои да бъдат извършени?
- Позиция №1 от МС19 "Цариградско шосе" (км 2+138.90) до МС20 (км 3+184.90) започва непосредствено от бул. "Цариградско шосе", преминава през равнинна част, след това преодолява с частично открита конструкция стръмния откос, в равнинна част пресича бул. "Професор Цветан Лазаров" и достига района на МС20. Основната част на участъка е подземен с дължина 1046 м и включва една подземна метростанция - МС20.

Участъкът е разделен на следните отделни подучастъци в зависимост от предназначението им, местоположението им и типа на конструкцията:
Тунелен метроучастък от км 2+138,90 до км 2+352,00
В проекта е представено техническо решение за подземно изграждане на метроучастъка чрез прилагане на добре познатия в практиката "Нов австрийски тунелен метод" (НАТМ). Предвидено е изграждане на един двупътен метротунел с размери на напречното сечение, дефинирани от изискващия се строителен габарит за метротрасето. При проектиране на тунелната конструкция са взети под внимание променливото земно покритие, конфигурацията на терена в зоната на припорталния участък, наличието на постройки по трасето и възможният трафик над подземното съоръжение.

Тунелен метроучастък от км 2+352,00 до зоната преди бул. "Цветан Лазаров"
Предвидено е, монолитна, стоманобетонова конструкция за двупътен метротунел със светла широчина 8.70 м и променлива светла височина. Изпълнява се по открит способ със стени с дебелина 60 см.

Тунелен метроучастък от км 2 +870,00 до км 3 +038,83
В проекта е представено техническо решение за подземно изграждане на метроучастъка чрез прилагане на добре познатия в практиката "Нов австрийски тунелен метод" (НАТМ). Предвидено е изграждане на един двупътен метротунел с размери на напречното сечение, дефинирани от изискващия се строителен габарит за метротрасето. При проектиране на тунелната конструкция са взети под внимание променливото земно покритие, конфигурацията на терена в зоната на припорталния участък, наличието на постройки по трасето и възможния трафик над подземното съоръжение.

МЕТРОСТАНЦИЯ 20
Метростанция 20 е разположена между бул. "Цветан Лазаров" от юг и ул. "Капитан Димитър Списаревски" на север под трасето на продължението на ул. "Обиколна". Пешеходният поток за обслужване от тази станция се формира основно от живущите в жилищните комплекси "Дружба 1" и "Дружба 2". Дължината на станцията е 184.50 м с ОРЗП - 5657,00 кв.м.

На какъв етап е в момента работата по проекта?
- МЕТРОУЧАСТЪК ПО НАТМ (Нов австрийски тунелен метод).
Работи се в обхвата на метроучастъка от км 2+138.90 (МС19) до км 2+352.00, за изграждане на двупътен метротунел по НАТМ с дължина по ос десен коловоз 213.04 м.
Към настоящия момент се изпълнява първичната облицовка с обща дебелина на пръскания бетон 30 cm.Дължината на изпълнения профил е 100 м.

МЕТРОСТАНЦИЯ 20
Станцията се изпълнява по открит способ, от долу нагоре, в открит котлован с откоси. Към настоящия момент се изпълняват работи, попадащи в обхвата на Блок 2 от км 3+078,715 до км 3+125,465, а именно:
Масов изкоп до дъно вестибюл 2, с дълбочина на изкопа 12 метра, подложен бетон, два пласта полимер битумна хидроизолация с дилатационна фуга по дъно, предпазен бетон и стоманобетон за фундаментна плоча.

Кои са членовете на обединението изпълнител и каква е ролята на отделните участници в него?
- Изпълнител е обединение - Метропроект", членове на обединението са "Станилов" ЕООД - водещ партньор, "Метропроект" ЕАД. Подизпълнител е "Старт Инженеринг" ЕАД.

Кои са основните технически трудности, които предстоят на отделните етапи?
- При прокопаването на тунела по НАТМ участъкът на преминаване под съществуващата сграда е специфична особеност. В зависимост от конкретната геотехническа обстановка може да се наложи прилагането на инжекционни самопробивни почвени анкери вместо пики. Препоръчва се в хода на проходката най-напред да се изпълни пробно укрепване чрез сгъстяване на пиките (до 15 см) и ако то се окаже недостатъчно за временно предварително стабилизиране на свода на забоя, следва да се премине към прилагане на инжекционни анкери.

Метростанцията е така ситуирана, че строителството на този подучастък ще се изпълнява в открит изкоп с дълбочина около 12 м. Откосите са стръмни – 3:1, и ще се обработят с армиран торкрет, допълнително анкериран.

Поради високото ниво на подпочвените води основно предизвикателство при изпълнението на работите за метростанция 20 е изграждане и поддържане на водопонизителна система паралелно с изкопаването на котлована.

Мотото на нашия специален брой е "Архитектурата на инфраструктурата" с фокус върху значението на планирането на инфраструктурата като система. Може ли да коментирате метрото и неговото значение за развитие на града?

- Планирането и изграждането на една правилно и рационално структурирана инфраструктура не може, а и смятам, че не е редно да се разглеждат поотделно. Двата процеса са пряко свързани. Не може да има добре структурирана инфраструктура, ако планирането не е направено както трябва, съобразявайки се с всички правила и условия, ако не се отчетат и вземат под внимание различни особености и показатели, както и тенденциите и посоките, в които трябва да се развива инфраструктурата. Смятам, че системата на метрото е много добра, а що се отнася до значението на метрото за града, то е огромно. Неведнъж са  изброявани предимствата му - намаляване на наземния трафик, бързо придвижване от големите жилищни комплекси до централната градска част и до самите комплекси. Друго неоспоримо значение на метрото за развитието на града е лесната, бърза и удобна връзка с възлови точки като летището и различните гари и автогари в града.
Николай Тодоров, stroitelstvo.info

Няма коментари:

Публикуване на коментар