loading...

четвъртък, 26 октомври 2017 г.

Борис Цветков: 6 хиляди граждани на "Дружба" поискаха мораториум за презастрояването

Борис Цветков, общински съветник от БСП в СОС, в интервю за предаването „Това е България“ на Радио „Фокус“.


Водещ: През последната седмица софиянци от различни квартали протестираха срещу лошата инфраструктура и новото строителство. Загрижеността от новото строителство в столицата е предизвикана от факта, че могат да изникнат 5 небостъргача – един на Цариградско шосе, два на бул. „Черни връх“, и още два на столичния булевард „България“. За всички тях вече има разрешение от Столична община, но за една част липсва одобрение от жителите на София. 

Намеренията за грандиозното строителство вече предизвикаха такова недоволство, че се стигна до положението, Народното събрание да вземе решение дали да има високи сгради в София, доколко и къде. Жителите на квартал „Лозенец“ се събраха, за да изразят тази седмица недоволството си срещу изграждането на 100-метров небостъргач. В „Манастирски ливади“, обаче, недоволството е друго. Там са недоволни от липсата на благоустрояване на района. Известно е, че кварталът е познат като един от луксозните в столицата, оказва се, че в него няма инфраструктура. С общинския съветник Борис Цветков ще говорим за протестите в София от последната седмица, за нерешените проблеми на столицата, и по-важното – ще търсим възможности как те да се решат. 

Добър вечер, г-н Цветков.

Борис Цветков: Добър вечер.


Водещ: Недоволството накъде насочва общинските съветници?

Борис Цветков: Хубаво е, че гражданите все повече се опитват да си защитят правата и жизненото пространство, както е на повечето места, и да накарат избраните от тях кметове, мнозинство в Общинския съвет, администрация най-накрая да започне да им отстоява интересите. София в последните 20 и няколко години е в дълг към гражданите, защото изначално общината не се вслушва в исканията на хората. 

Какъв пример ще дам? Малки общини близо до София и далеч от София по важни за хората въпроси поискаха с подписки, инициативи местни референдуми, и такива се проведоха – на 20-30 км от София има една такава община Горна Малина, където хората се вдигнаха с подписка и спряха кариера, която щеше да им влоши жизненото пространство и да им замърси околната среда. В Кюстендил, в морските общини – най-различни общини правиха своите референдуми. В София, не само, че самата община не инициира такива референдуми, а 3-4 пъти, когато граждани с десетки хиляди подписи поискахме съответни референдуми, най-безцеремонно беше отхвърлено предложението. 

Припомням – 6 хиляди граждани на район „Искър“, това са жк „Дружба 1“ и жк „Дружба 2“ поискаха мораториум за презастрояването. Логиката беше – вече са изградени два жилищни комплекса, добре планирани и напълно изградени, в смисъл, какво значи добре планирани – изчислено е на колко хиляди жители се полага една детска градина, една поликлиника, паркоместа, зони за отдих като зелени площи и т.н. 

И ние не сме против по принцип строителството, но то да не бъде между два вече изградени блока в зелената зона и в детската или спортната площадка, т.е. на тях между двата блока да възниква следващ блок. Защото единственият печеливш е фирмата, която набързо го строи и го продава, дори купилите апартаменти в тези нови блокове на презастроен квартал, и те са жертви. Защото и техните деца няма къде да бъдат в детски ясли и градини, и техните автомобили няма къде да бъдат паркирани във вече препълненото пространство, и инженерните мрежи не могат да поемат натоварването и има за съжаление различни режими – изключвания аварийни на ток, на вода и т.н. 

В „Дружба 2“ особено са много чести и на тока, и на водата проблемите. Видяхте какво стана и с авариите на „Топлофикация“. Тоест, на „Дружба“ се отхвърли искането за референдум, на „Младост“ 15-16 хиляди граждани поискаха референдум, още се борят в съда. Оказа се, че там с някакви апаратни хватки са редуцирани и заради 500-600 човека не става. Вместо да се види от Общинския съвет мнозинството, та дори и чисто формално да не достигат 500 човека – примерно, трябвало да са 9 хиляди, а те са 8 500, ти да оцениш не 500 които не достигат, а 8 500, които са абсолютно редовни подписи с ЕГН и т.н., че са достатъчна маса от хора, които искат да си защитят интересите и да се отчете тяхното мнение. В другите квартали, където бяха протестите, вие казахте във въвеждащите думи, че закон ще се гледа сега – малко след дъжд – качулка, но и този закон, който, ако бъде приет в момента, както е внесен, той няма да спре тези 5, а те са още около десетина такива случаи.


Водещ: Небостъргачи ли?

Борис Цветков: Да.


Водещ: Момент, г-н Цветков, казвате ни нещо много важно. Говорите, ако правилно съм разбрала, че в проектна готовност са 15 небостъргача?

Борис Цветков: Да. И въпросът е, че законът предвижда за такива, които нямат разрешение за строеж, и тепърва някой ще иска да си го построи, за да направи голяма печалба, независимо на каква цена и колко ще затрудни околните граждани, ще наруши и изгледа към Витоша и т.н. За съжаление, голяма част от тези, които са започвали вече, имат разрешение за строеж, те ще си се довършат. Такива са и на „Гарант и ко“ за случая, знаете там си отиде зам.-кмет на района, главен архитект на района, защото без да се съобрази с гражданите, даже без да се съобрази и с кметицата, която е избрана на предсрочни избори точно по такъв проблем с презастрояването, архитектът подписва и на другия ден излиза в 2-месечен отпуск. После беше уволнен, но какво от това? Те вече имат разрешение за строеж за огромни кули в „Младост“, които не знам дали вие специално, но със сигурност ваши слушатели са пътували и живеят в „Младост“, там и сега е ад да минеш през „Александър Малинов“. 

А когато на този „Александър Малинов“ направиш 3 плюс още 3 кули, небостъргачи – това е в центъра на „Младост“, без да си изградил новата връзка между „Копенхаген“ и „Младост“ – ние сме си изградили частта от „Дружба“ до Цариградско шосе, но от Цариградско шосе до „Младост“ трасето е вече компрометирано – имаше план там да има трамвай, хората с градски транспорт, не всеки сам с колата си да се движи в София и връзка между двата квартала, тоест, там дори да бъдат приети, които като цяло ще затрудни новите инвеститори да направят поразии, но старите вече няколко разрешени небостъргачи, за съжаление, не се предвижда да не се построят. 

Няма коментари :

Публикуване на коментар