loading...

вторник, 31 януари 2017 г.

Борис Цветков: Общинският транспорт на София се източва (ИНТЕРВЮ)

БОРИС ЦВЕТКОВ е роден на 25 ноември 1973 г. в София. Завършил е НПМГ и информатика в Софийския университет. Има специализация "Политически мениджмънт" в НБУ и Българското училище за политика. В момента е общински съветник от БСП.  Заместник-председател е на постоянната комисия по устройство на територията, архитектура, достъпна среда и жилищна политика и е член на постоянната комисия по икономика и собственост.


- Г-н Цветков, вчера сутринта шофьори от градския транспорт на София излязоха на спонтанен протест срещу лошите условия на труд. Според вас в резултат на какво са възникнали проблемите, които пречат на работата на водачите?

- Проблемите не са възникнали тази нощ. Те се задълбочават през годините и са резултат от източването на столичния общински транспорт. Това става основно чрез частните фирми, близки до управляващите, които получиха възможността да обслужват някои общински линии. Още повече, че през всичките години те получаваха за километър пробег повече пари, отколкото общинските дружества. Да не говорим, че фирмите обслужваха по-леките линии, предимно в покрайнините на столицата. Освен това източване на средства, които можеха да отидат за общинските фирми, с тези договори се блокира възможността Столичната община навреме да преоборудва транспорта си, включително по европейски програми. А други източноевропейски държави навреме си модернизираха транспорта. Да не забравяме, че когато от ГЕРБ решиха да прекратяват договори с частни фирми, се опитаха на изпроводяк да дадат 1,2 лева грешно изчислени лихви и тогава стана скандал.

Въпреки позицията, че трябва да се върви към правилото общината да поеме целия градски транспорт, през миналата година управляващите отново предприеха стъпки за сключването на договор за 8 години с "МТК груп" след съдебно дело. Отделно, че цената, на която ще вози тази фирма, е пак най-ниската. Припомням, че направих предложение в зала, ако в момента най-ниската цена примерно е 2,80 лв., в договора да се предвиди цената да е по-висока от най-ниската цена, по която някоя фирма вози в момента. Мотивът ми беше, че фирмата няма да поеме линии с нови автобуси, а ще продължи да обслужва с автобуси, на които им изтичат договорите по други линии. Тоест няма да се предоставя нито кой знае колко качествена услуга, нито фирмата ще има допълнителни разходи. Предложението ми обаче бе отхвърлено.

- Къде е мястото на Центъра за градска мобилност в тази ситуация?
- Когато парите не отиват в общинския превозвач и изтичат на друго място, самата община и Центърът за градска мобилност правят хватки и забавят плащанията. Центърът за градска мобилност играе ролята на буфер между Столичната община и общинските транспортни дружества. Предложихме да се закрие, но управляващите го оставиха, а структурата на практика дублира некадърно чужди функции. Сега ЦГМ се занимава с издаване на билети, с изплащане на заплатите на контрольорите и в същото време има властта да преценява кога и колко да плати на превозвачите - и на общинските, и на частните. Решенията се вземат от борд на директорите, който има секретарки, шофьори.

В крайна сметка ЦГМ не плаща достатъчно и навреме на общинските дружества, които пък се чудят как да оцеляват и това води до назначаването на малко шофьори, които работят в лоши условия. Работещите от своя страна трудно издържат на напрежението и това води до инциденти и лошо отношение към пътниците.
Протестиращите се оплакаха, че по две седмици нямат почивки, а това е риск за здравето и на самия шофьор, и на пътниците, и на всички участници в движението. Цяло чудо е, че досега не е станала някоя трагедия.

- Районният съвет на БСП-Искър излезе веднага с декларация по повод спонтанния протест. Какво предлагате да се направи оттук нататък?
- Първо задължително трябва да се свика заседание на транспортната комисия към Столичния общински съвет, на която да бъде поканен представител на шофьорите. Той ще има възможността да изложи конкретните искания на колегите си. Отделно трябва да присъстват и директорите на автотранспорта и на електротранспорта, където вероятно има подобни проблеми. На комисията трябва да присъстват и зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев, и зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов, които също да представят позицията на Столичната община и предприетите действия за решаването както на поставените проблеми на трудещите се в общинските фирми, така и за решаване на финансово-организационните проблеми на самите общински транспортни фирми.

Отделно сме на мнение, че трябва да се направи пълна ревизия както на ЦГМ, така и на дружествата. Допускам, че някои от общинските  фирми също имат вина за състоянието си, не само общината, която им бави плащанията. Вероятно те няма да могат да оправдаят някои от разходите си, като например, ако се окаже, че използват външни услуги. Има резерви в дружествата да се управляват по-ефективно. Има начини администрацията да се намали за сметка на шофьорите. На всички нива трябва да има преустройство. Ако се налага, да се предприемат действия за уволнения и наказания за всички, допуснали нарушения.
Столичната община е проявила недопустимо, престъпно отношение към работещите в автобусните линии. Недопустимо е погазването на всички трудови права, като лишаването от отпуски и неплащането на извънреден труд. Затова РС на БСП-Искър изразява своята солидарност с протестиращите и настояваме да не се предприемат каквито и да е репресивни действия срещу шофьорите.

- Кои други проблеми на градския транспорт отчитате?
- Проблем е, че се допусна платежоспособните пътници да бъдат пренасочени към маршрутните линии. Така за градския транспорт остана да изпълнява социалната услуга, като вози пенсионери и ученици с безплатни или с намалени карти. На всичкото отгоре преди дни се обяви отново конкурс за предоставяне на още маршрутни линии на частни фирми, към които преди няколко години не е имало интерес, тъй като са били неефективни и не са носили пари. 

Вместо това трябва да се осигури гъвкавост на градския транспорт. Например в район "Дружба" с много малко инвестиции може да се използва тролейната мрежа, може да се направи довеждащ до метрото тролейбусен кръгов транспорт. Така хората ще имат лесен достъп до него, вместо да използват маршрутни линии, които да ги отвеждат до центъра или други части на града. В този случай трябва да се отчете, че районът се намира в ниско място, въздухът е по-замърсен, често има мъгли и тролейбусният транспорт ще допринесе за намаляването на замърсяването, а не старите микробуси на маршрутните линии. Така общинските фирми ще отговорят на търсенето и парите ще идват при тях.

- В тази връзка как ще коментирате работата на новия зам.-кмет на София по транспорт Евгени Крусев?
- Той на практика не може да извади системата от плоскостта, в която беше вкарана преди това от Велизар Стоилов. Още по негово време бе договорено част от линиите да се дадат на частни оператори и те все още возят хората толкова много години по-късно. Него го няма, но парите текат в същата посока.

Няма коментари :

Публикуване на коментар