Разказ на жител от блок 42 в столичния кв. „Дружба 1”

Масово спиране на стари и неподдържани асансьори е започнало само ден след трагедията в София, при която загина жена, а друга беше тежко ранена. За това предупредиха пред в. „Монитор” живеещи в различни столични квартали, които от вчера качват стълбите пеша.

„Въпреки че асансьорът ни е ремонтиран, дойдоха вчера и казаха, че го спират, защото липсва решетка. Поръчахме нова за 300 лева, но от фирмата казаха, че не знаят кога ще пристигне и кога ще могат да я монтират, защото сега имали страшно много работа с разпоредените проверки на всички асансьори”, разказа жител от блок 42 в столичния кв. „Дружба 1”.

От Държавната агенция за метрологичен и технически надзор съобщиха пред „Монитор”, че 150 асансьора са били спрени от началото на годината защото не са изпълнени предписанията за безопасност. Според собственика на фирма за доставка и поддръжка на асансьори инж. Евстати Варсанов три са фрапантните нарушения, които могат да доведат до трагедии. На първо място е неподдържането на спирачките.

„Клиновият механизъм гарантира на возещите се, че те ще оцелеят, може да се наранят, но ще останат живи. Част от фирмите не поглеждат клиновете, защото за поддръжката им е нужен час и половина, а сервизите не разполагат с толкова време, защото техниците са малко, а обектите - много”, коментира Варсанов. Второто нарушение е изключването на претоварващото устройство. То било изключително прецизно и изисквало внимателна поддръжка. Тъй като нямат достатъчно време, някои техници го изключвали, за да не спира често асансьорът и да им създава неприятности.

Инж. Варсанов твърди, че фирмите, обслужващи асансьорите, не правят проверките си по 3 пъти на месец, както е по закон, а са се превърнали в аварийни групи, посещаващи обектите си само при повреда и обаждане от собствениците. Самите дневници на съоръженията се попълвали фиктивно. Третият проблем бил липсата на елементарна квалификация при някои от сервизите.

„Срещу 400 лева се организират курсове за асансьорни техници, раздават се свидетелства, а след това липсват основни познания”, посочи още Варсанов. За да привлекат клиенти и да изкарат по 800 лв. чисто на месец, бригади от техници предлагали поддръжка срещу 4 - 5 лева на етаж, като на служител се падали по 200 асансьора, които той трябва да посещава по 3 пъти месечно.
„Тези адреси не могат да бъдат обходени, а какво остава за поддръжка. Моят съвет към гражданите е, ако за 5 - 6 етажа плащат по-малко от 40 лева, по-добре да се качват пеша по стълбите, защото едва ли за тези пари някой може реално да се грижи за асансьора им”, добави още Варсанов.

Шест инспекции проспани от фирмата

Проверката на документите на фирма „Витоша лифт”, поддържаща падналото съоръжение, показват, че последната проверка е била на 20 юни, което означава, че цели 6 инспекции са били спестени или ако са направени, за тях липсват документи. По закон проверките трябва да са 3 пъти в месеца – 2 функционални, при които се гледат копчета, лампи и по-дребни неща, докато третата е за техническото състояние и при нея трябва да се видят основните компоненти. Междувременно от Българската асансьорна асоциация и Сдружението на производителите и вносителите на асансьори в България алармираха, че повече от 80 000 асансьора в България са напълно амортизирани и опасни за здравето и живота на хората.

Спирачките на „ковчега” гнили 5 г. без проверка

Спирачките на асансьора убиец не са били поддържани поне 5 - 6 години. Това съобщи пред „Монитор” председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор Стефан Цанков. Клиновете са тръгнали да се отварят и са надрали релсите, но не са успели да се забият, поради което кабината се е разбила със страшна скорост в мазето след скъсването на въжетата. Вероятно съвсем малко не е достигнало спирачката да закове и 47-годишната Цветелина да бъде спасена. „С годините спирачките ръждясват, трябва да се смазват, а колегите ми казаха, че от това, което са видели, не са били обслужвани”, коментира още Цанков.

Двете въжета на асансьора убиец пък най-вероятно не са издържали, защото каналите на фрикционната шайба са 10 милиметра, а използваните въжета – 11 милиметра, поради което не лягали добре в каналите и се образувало триене. На мястото инспекторите открили стружки, които са подсказвали, че в случая има проблем.

Няма коментари:

Публикуване на коментар