loading...

вторник, 25 февруари 2014 г.

Интервю със Стоян Братоев: Завършени са 53% от метрото до летището

Инж. Братоев, какъв е напредъкът в изпълнение на етап 3 на разширението на метрото - до летището и до Бизнес парка?
По позиция 1 от бул. "Цариградско шосе" до летище София са завършени 53% от строителството. По позиция 2 от "Младост" до Бизнес парка в "Младост ІV" са завършени 30%. Строителството на първия лот започна на 21 ноември 2012 г., а на втория - на 25 април 2013 г. И двете части ще бъдат завършени до април 2015 г.

Основните конструкции са изпълнени в по-голямата си част, на някои места се работят вътрешни конструкции, а на трасето малко преди летището, на 400 - 450 м, е положен релсов път. И на останалите участъци ще се положи релсов път. Втората половина на годината започват довършителните работи и монтажът на оборудването - електростнабдяване и автоматика.
След приключване на конструкциите, пак през лятото, започва възстановяването на терените над метрото. Ще бъдат реконструирани 4 км от три булеварда: бул. "Александър Малинов" от бул. "Андрей Сахаров" до оковоръстното, където ще се добави по трета лента в посока; бул. "Кръстьо Пастухов" в кв. "Дружба" от бул. "Искърско шосе" до ул. "Списаревски"; ул. "Обиколна" в "Дружба 2".

Предпроектно проучване показа възможността метрото да се свърже с лифта при ИКЕА. Ще се осъществи ли тази идея?
Първо е нужен проект, второ - финансиране. Решение на експертния съвет на Столичната община от края на 2012 г. постановява удължаване и 2 метростанции за връзка с метрото.

Теорията казва, че летището следва да се свърже с метро, железница или трамвай. Как се преборихте метрото да спечели тази възможност?
С трамвай до летището - прекалено е екстравагантно. Сега разширението на първия метродиаметър ще доведе пътниците до летището. И в Прага правят връзка на метрото с летището, но там аеропортът е на 11 км от града и сега се строят първите 4 км от трасето. Брюксел, Лондон, Париж, Мадрид си имат метро до летището. На други места има "леко метро". Виена си има самостоятелна жп линия и тя отива до летището - в по-голямата си част е надземна. Тенденцията е всеки град да направи метровръзка с летището си - нашето остана в очертанията на града, но Прага отстои на 11 км. И там има три метродиаметъра, които се пресичат в триъгълник.

Нашите метролъчове не се пресичат на едно място...
Така и трябва да бъде. Не е добре всичките да са на едно и също място. На пл. "Света Неделя" се пресичат 1-ви и 2-ри метродиаметър. На НДК - 2-ри и 3-ти, а на "Орлов мост - 1-ви и 3-ти.

Има ли смисъл да се възроди старата идея за крайградски жп обход, който да свърже краищата на метролиниите и техните разклонения?
Въпрос на обосновка е. Когато преди години беше направено проучване, то не доказа необходимия брой пътници - 4000 души ползватели не са достатъчни за изграждане на тангенциално направление. Необходимо е цялостно проучване. Практиката показва, че градове с население 2-3 млн. души нямат натоварване за кръгови линии. Рим има около 3 млн. души и има два метродиаметъра. Прага е с 1.6-1.7 млн. души - три метродиаметъра. Варшава е с население около 2 млн. души, има две метролинии и предвижда изграждането на трета. По-големите градове с население 4-5 млн. души имат кръгови линии. Такива са Москва (11.5 млн. души), Мадрид (5 млн. души), където има леко метро, което преминава през сателитните селища на Мадрид. Там дори има станции в полето, които не функционират, защото селищата, за които са предназначени, още не са построени. Ако София расте, може да се помисли за ринг - ако е дъга, не е проблем, но цялостен ринг - нужно е голямо проучване.

За да има интермодален терминал или пътнически хъб, е необходима безпроблемна връзка между различните видове транспорт. Ще стане ли така на Централната жп гара?
С ремонта на гарата ще се подобрят връзките, асансьорите ще бъдат подменени, ще има работещи и чист подлез. Това ще улесни връзката на жп гарата с метрото и трамвая. С автогарата и сега има тунелна връзка. Обновяването на предгаровия площад ще направи по-приветливи връзките между отделните видове транспорт. Но всичко това не е проблем на метрото.

Кога ще бъдат обявени търговете за третия метродиаметър?
Тръжната документация е готова, внесена е в управляващия орган, след това ще влезе в Агенцията по обществени поръчки. Промяната на Общия устройствен план (в частта релсов транспорт, одобрена на експертен съвет) и търговете ще вървят паралелно - все още няма одобрени оперативни програми.

Кога ще започне строителството на подземната железница до "Хладилника"?
Има решение на КЗК - не знам кой участник се сочи за изпълнител, строителството може да започне до месец, месец и половина. (Цената се оказа решаваща за избора на победител в търга. Най-ниска цена даде обединение "Метро Черни връх 2013" – 42.349 млн. лв. без ДДС. Второ остана обединение "Адвал-Гео" с цена 42.725 млн. лв. без ДДС, която е само с 375 377 лв. по-висока от тази на победителя. - бел. ред.).

Интервюто взе Милена ВАСИЛЕВА
stroitelstvo.info

Няма коментари :

Публикуване на коментар