Станциите по третия лъч на метрото в София ще са зад стъклен параван,
за да се осигури по-голяма безопасност срещу самоубийства и всякакви
други инциденти.
"Това ще е и първата стъпка от автоматизирането
на метрото", обясни шефът на столичния "Метрополитен" Стоян Братоев.
Пероните ще имат стъклени прегради с височина около 1,5 м, които ще
пречат на хора да навлизат в тунелите или да попадат на релсите. По
подобен начин са оборудвани станции на подземната железница между
терминалите на летищата в Лондон, както и нови станции в Париж.
След
като влакът спре на гарата стъклените врати в преградите се отварят
заедно с тези на мотрисата. "Това става без намесата на машиниста.
Системите за управление задействат автоматично вратите", обясни Братоев.
С
подобни свръхмодерни системи ще разполага и третият лъч на софийското
метро. Те ще дават възможност движението на мотрисите да се автоматизира
изцяло. Така влакчетата ще се движат без машинист, а целият процес ще
се ръководи от компютърни системи.
Линии без машинисти вече
функционират в подземната железница в Дубай, новата линия на Лондон, в
Париж, Сингапур. “Засега у нас потребност от пълно автоматизиране на
метрото няма, но в бъдеще, когато свърши финансовата криза, може да бъде
въведена. Системите ще го позволяват”, обясни Братоев. Оборудването за
мотрисите, за да бъдат махнати машинистите, било доста скъпо и сега
излизало по-изгодно да се плащат заплати на машинисти, а и така се
осигурява работа на хората в кризата.
Третият лъч на метрото ще е
най-високотехнологичната му част. То ще е с дължина 16,5 км и ще има 19
метростанции. Ще вози пътници от жк “Овча купел” през центъра до кв.
“Враждебна”. Прогнозната му стойност е около 680 млн. евро, а
приблизителният срок за изграждане - 2018 г. След неговото построяване
вече 50% от пътуванията в градския транспорт ще са с подземната
железница.
Ударно продължава строителството на двата нови
участъка на метрото от бул. “Цариградско шосе” до летище София и от
“Цариградско” до Бизнес парка.
Изпълнението на първия участък е вече над 40%, а по втория - около 28%.
Пусковият срок и на двата обекта е един и същи - юни 2015 г.
“В
момента строителите работят по график”, заяви Братоев. Основната
конструкция на гарата при летището вече е почти готова. Предстои да се
построи и проходът, който ще свързва аеропорта със станцията. Релсовият
път също вече се полага по изградените наземни естакади по откритото
трасе. Строителите покриват станцията между жк “Дружба” 1 и жк “Дружба” 2
и ще продължат работа по тунела подземно. Монтирането на системите за
управление ще започне през лятото. Те ще са по-различни от останалите
линии на подземната железница. Заради повечето открити участъци се
налага захранването на мотрисите да става с пантографи, като на
трамваите и кабели. По останалите линии мотрисите черпят ток от трета
релса в основата на пътя. До месец се очаква да започне изграждането и
на нова отсечка на метрото от бул. “Черни връх” до ул. “Сребърна”. Тя ще
е 1,2 км с две метростанции.
Според генералната схема метрото ще има 63 метростанции на 62 км. То ще превозва 50 000 пътници на час.
Нова къртица ще копае в центъра
Пробивна
машина, подобна на тази, която прокопа втория лъч на метрото, ще работи
и по третия диаметър на подземната железница в участъка през центъра
на столицата.
Изискването строителните компании да осигурят такова
съоръжение - собствено или с договор за доставка, ще е част от конкурса
за избор на изпълнител на обекта. Процедурата може да бъде стартирана в
скоро време, тъй като проектите са в напреднала фаза. Финансиране се
очаква от програми на Европейската комисия за следващия програмен период
2014 -2020 г.
Къртицата ще трябва да е с малко по-голям диаметър
от старата - 8,5 м. Заради по-високите подпочвени води в София трябва да
е херметизирана. Специалистите обясняват, че на практика цялото ни
метро се намира под вода. Тунелите обаче се укрепват чрез инжектиране на
смеси в почвата.
Машината, която работеше по втория лъч на
метрото прокопаваше и строеше дневно по 20-25 м от дължината на тунела,
но е достигала и до 30 метра.
Няма коментари:
Публикуване на коментар